Tub tunes – muziek

Tub tunes – muziek

In deze les draait het om blaasinstrumenten en muziek maken, zingen, bewegen op muziek, luisteren naar muziek. Er is ruimte om zelf te experimenteren met blazen op tub tunes en zo de techniek van het overblazen te leren en relaties te ontdekken tussen inhoud en toonhoogte. Tub tunes zijn buisjes die gevuld kunnen worden met water. In een houder een soort panfluit vormen van 5 verschillende tonen.

Wat er in de les aan de orde komt:

Luisteren: geluiden laten horen die allemaal met lucht te maken hebben, wat hoor je en hoe ontstaat het geluid? (denk aan scheepstoeter, scheidsrechtersfluitje, fluitketel, enz) Kennen de kinderen nog andere dingen of instrumenten waarop je moet blazen om een toon/geluid te krijgen?

Muziek maken: experimenteren in groepjes met de tub tunes en zo ontdekken hoe het geluid ontstaat/hoe doe je dat en proberen te achterhalen wat de relatie is tussen inhoud en toonhoogte. Nabespreken wat de groepjes ontdekt hebben daarbij aandacht schenken aan de begrippen hoog en laag.

Zingen, maken, bewegen: lied met bewegingen binnen het thema hoog en laag (bijvoorbeeld “de  glijbaan” met bewegingen of “oh als ik een giraf was” een ander thema is uiteraard ook mogelijk)  waarbij een aantal tonen voor en na het lied kunnen worden gespeeld op de tub tunes. Mogelijk ook het gebruik van slaginstrumentjes tijdens het lied.

Luisteren: luisteren naar muziek van en op film kijken naar blaasinstrumenten, bespreken van de instrumenten en één instrument echt bekijken, bespreken en uitproberen. En/of luisteren naar blaasmuziek en hier bewegingsopdrachten bij doen/een dans uitvoeren.

Activiteit voor
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Tijdsduur
60 minuten
Locatie
Op school