Activiteit voor
Discipline
Lesvorm

Wis selectie

Primair onderwijs

Scala ontwikkelt speciaal voor het primair onderwijs producten en projecten op maat. Workshops, lessenseries en dagprogramma’s. Ook bieden we activiteiten in het kader van deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Op onze website vind je via het zoekfilter eens selectie van ons aanbod. Ons team Cultuur op School vertelt graag meer over alle mogelijkheden. Heb je vragen, wil je je school aanmelden voor een project of wil je een afspraak maken om het cultuuraanbod af te stemmen op je school, neem dan contact met onze coördinator in jouw gemeente.

Subsidies en regelingen
Wij kunnen ondersteunen bij het vinden van en aanvragen van subsidies en regelingen voor cultuureducatie op school.

PO nieuwsbrief
Wil je onze PO nieuwsbrief ontvangen (2 of 3 x per jaar), stuur dan een mail naar pr@ontdekscala.nl.

Méér Muziek in de Klas
Scala is partner van Méér Muziek in de Klas Lokaal en zet zich samen met scholen, culturele instellingen, PABO’s, muziekverenigingen en overheden in Drenthe in voor meer en beter muziekonderwijs op alle basisscholen.


Djembé – muziek

Djembé – muziek

Bij de djembéworkshop kun je zeker je slag slaan! De djembé is de meeste bekende en populaire Afrikaanse trommel. In de djembéworkshop bespeelt elke leerling een authentieke djembé. De leerlingen leren het ritme van de percussie,...

Meer info


Achter de voordeur – erfgoed

Achter de voordeur – erfgoed

Wanneer is dit huis gebouwd? Wie woonden er? Wat voor soort mensen waren dit; hoe leefden ze? Over deze vragen mogen de leerlingen nadenken, als ze de foto’s van verschillende (locale) voordeuren zien. De antwoorden zijn het uitgangspunt...

Meer info


Kijk mij eens – beeldend + erfgoed

Kijk mij eens – beeldend + erfgoed

In het kader van erfgoed bekijken en onderzoeken we met kleuters een van de belangrijkste onderwerpen uit de kunstgeschiedenis: het portret. Kleuters zijn zelf in een fase van onderzoek naar hoe je directe onderwerpen uit je omgeving kunt...

Meer info


Geheimen – media

Geheimen – media

Een oud fototoestel, gevonden op de rommelmarkt. Bij thuiskomst blijkt er nog een rolletje in te zitten! Het rolletje is ontwikkeld en de foto’s zijn het uitgangspunt voor een spannend, individueel idee, dat de leerlingen met...

Meer info


Dansende foto’s – media

Dansende foto’s – media

Beweging in de fotografie levert een stilstaand beeld op van een beweging of een vaag beeld (een veeg). Beide zijn anders dan de werkelijkheid. Dit interessante uitgangspunt bespreken we eerst tijdens een interactieve inleiding met veel...

Meer info


Monsters – media

Monsters – media

Monsters zijn er in alle kleuren en maten. Maar zijn ze altijd eng? In deze workshop gaan de leerlingen zelf op de foto als een monster met vier armen, of drie ogen of…? Tot slot maken ze een tekening over zichzelf als...

Meer info


Dromerige droomfoto – media

Dromerige droomfoto – media

Een workshop over dromen. Alles kan en alles mag in je dromen, daarover gaan de leerlingen in gesprek. Vaak zie je allerlei dingen in de droom die in het echt niet zouden kunnen. Hun favoriete droom tekenen ze op een sheet. Daarna...

Meer info


Kijk dichtbij Klik – media

Tijdens deze les gaan de leerlingen op een bijzondere plek fotograferen: De Koloniehof in Vledder. Ze leren dat fotograferen vooral goed kijken is. Om dit te ervaren krijgen ze een aantal opdrachten zoals “zoek een letter en fotografeer...

Meer info


Toffe titels fotograferen – media

Toffe titels fotograferen – media

In deze workshop gaan de leerlingen titels fotograferen. Ze kunnen zelf letters maken door op de grond te liggen, bepaalde materialen in de vorm van letters neer te leggen of rond te speuren naar mooie bestaande letters. Zo fotograferen ze...

Meer info


Superjuffie superstrip – media

Superjuffie superstrip – media

Het is heerlijk om een boek te lezen en in je hoofd te zien hoe het verhaal zich afspeelt. Was het maar mijn verhaal en kon ik maar even het hoofdpersonage zijn… Nou, dat kan! In deze workshop bedenken de leerlingen een kort verhaal van...

Meer info


De lange sluitertijd – media

De leerlingen maken kennis met de techniek van fotografie. Door voor een specifieke techniek te kiezen (lange sluitertijd) en het onderwerp van de foto vrij te laten, ervaren ze hoe je deze techniek kan inzetten om een bepaalde sfeer te...

Meer info


Superhelden – media

Superhelden – media

De les begint met een gesprek over bekende superhelden, zoals Spiderman en Batman. Superhelden hebben een aantal dingen gemeen, onderwerpen die allemaal langskomen tijdens het gesprek: kostuum, geheime identiteit, “hulpjes”, doelen,...

Meer info


De neushoorn en de ossenpikkers – beeldend

De neushoorn en de ossenpikkers – beeldend

Deze workshop gaat over een wel heel bijzondere vriendschap. De grote zware neushoorn heeft eigenlijk geen vrienden en geen vijanden maar wel een hele bijzondere band met de ossenpikker. De ossenpikker is een vogel met een felrode snavel...

Meer info


Griezelmaskers – beeldend

Griezelmaskers – beeldend

Wat is ‘griezelen’? Wanneer is iets eng of griezelig, hoe voelt dat, hoe ziet het er uit? We gaan maskers maken waar je ook een beetje bang van wordt; griezelig groot, puntig, ribbelig, met grote ogen en monden, met enge tanden, met...

Meer info


Raar maar waar, gipstegel – beeldend

Raar maar waar, gipstegel – beeldend

Het is raar maar waar. Als je gipspoeder en water bij elkaar doet en je laat het een poosje staan… dan is het hard geworden! Hoe leuk is het om hiermee een gipstegel te maken waar we spulletjes uit de natuur voor gebruiken. Kinderen gaan...

Meer info


Kinderen en Paul Klee – beeldend

Kinderen en Paul Klee – beeldend

Paul Klee is een kunstenaar in de tijd van het Expressionisme. Zijn werk is kleurrijk en fantasievol waardoor het kinderen aanspreekt. Door het bekijken van kunst worden kinderen gestimuleerd om zelf op een nieuwe en verrassende manier met...

Meer info


Reisportret – beeldend

Reisportret – beeldend

In deze workshop maken de leerlingen een reisportret. Ze stellen zich voor dat ze in een tijd leven waarin nog geen foto’s bestaan. De enige in de familie die tijd heeft om een portret te maken zijn ze zelf. De leerlingen maken een...

Meer info


Eet smakelijk – beeldend

Eet smakelijk – beeldend

Samen eten is gezellig en als je gaat eten zit je meestal aan tafel en daarop ligt dan een tafelkleed en je eet met mes en vork of soep eet je met een lepel. Welk eten vind jij lekker? Groenten hebben vaak de mooiste kleuren, terwijl...

Meer info


St. Joris en de draak – beeldend

St. Joris en de draak – beeldend

Op een mooi eiland midden in zee wonen mensen, maar er woont ook een draak, dichtbij de vulkaan. De draak spuwt vuur en iedereen is bang voor de draak. Gelukkig is Joris niet bang, hij gaat naar de draak toe en praat met de draak en wat...

Meer info


Wat wil jij later worden? – beeldend

Wat wil jij later worden? – beeldend

We dromen allemaal dat we later iets gaan doen wat ons helemaal te gek lijkt. Wat wil jij later worden? Waar fantaseer jij wel eens over? Dat je piloot wordt en een groot vliegtuig bestuurt of dat je heel mooi gitaar kan spelen, of...

Meer info


Je eigen theaterpop vilten – beeldend

Je eigen theaterpop vilten – beeldend

Wat gebeurt er met wol wanneer het nat wordt? Wat kun je allemaal met wol? In deze workshop leer je hoe je met wol kunt natvilten. We beginnen bij het maken van een mooie bol dat is het hoofd van je pop. We kleden hem aan en het wordt...

Meer info


Maskers in klei – beeldend

Maskers in klei – beeldend

Het gebruik van maskers is al zo oud als de mensheid. Overal ter wereld worden maskers gemaakt en gedragen: in Afrika, Mexico, Japen en Venetië. Maar ook wij kennen een ‘maskergeschiedenis’, denk maar aan carnaval of het dorpsfeest....

Meer info


De vliegende Hollander – beeldend

De vliegende Hollander – beeldend

Niemand weet hoe de Vliegende Hollander er precies uit ziet maar volgens de overlevering doolt het Schip uit de VOC tijd nog steeds over de zeeën. De kinderen maken zelf een verbeelding van dit bijzondere schip. Daarbij gebruiken we een...

Meer info


Striptekenen – beeldend

Striptekenen – beeldend

Kinderen in de leeftijd van 11- 12 jaar zijn vaak uitermate gefascineerd door striptekenen; de fantasie, de heldere vormgeving en het kleurgebruik spreekt aan.  Wat ook een rol speelt is dat ze hun eigen beeldtaal graag willen beheersen,...

Meer info


Sluwe vos of koele kikker – beeldend

Sluwe vos of koele kikker – beeldend

Het thema van deze workshop is hoe mensen zich staande houden in tijden van oorlog en vrede. Ieder mens en ieder kind heeft zo zijn eigen karakter en persoonlijkheid. In boeken en theatervoorstellingen worden deze karakters vaak wat...

Meer info


Striptekenen – Popart – beeldend

Striptekenen – Popart – beeldend

In deze workshop maken kinderen kennis met Popart en dan met name het werk van Warhol en van Lichtenstein.  Daarna gaan zij zelf in groepjes een aantal grote posters maken geïnspireerd op de popart. Leerdoelen: Kinderen maken...

Meer info


Graffiti – beeldend

Graffiti – beeldend

Graffiti is van alle tijden. Graffiti op straat wordt meestal gemaakt met behulp van spuitbussen met verschillende kleuren verf. Het zijn vaak korte teksten en afbeeldingen, variërend van tags tot pieces. Graffiti wordt vaak gezien als...

Meer info


Create a mask – beeldend

Create a mask – beeldend

De kinderen maken een masker dat is geïnspireerd op Afrikaanse maskers. Op een kartonnen basis wordt een opbouw gemaakt met geometrische vormen waarbij een ruimtelijk effect ontstaat. Door het toepassen van verschillende materialen...

Meer info


Beestenboel – dans

Beestenboel – dans

In deze les onderzoeken we hoe verschillende dieren bewegen. Maak je zo lang als een giraffe, stamp als een olifant of loop als een pinguin… Spelenderwijs worden de leerlingen zich bewust van de mogelijkheden van het lichaam om...

Meer info


Onderwaterland – dans

Onderwaterland – dans

Wat weet je van de onderwaterwereld waar denk je aan? Wat leeft er in de meren en grachten en hoe beweegt dat? We kijken onder water, wat zie je? Het wuivende riet en waterplanten zijn  verdeeld in de ruimte de ‘vissen’ zwemmen er...

Meer info


Reis mee met Harry – dans

Reis mee met Harry – dans

Harry is een kat, die nog nooit buiten heeft gespeeld. Hij zit liever binnen. Maar wanneer Vera de vlinder vraagt of hij buiten tikkertje wil spelen lijkt hem dat heel leuk! Harry rent achter Vera aan maar krijgt haar niet te pakken. Harry...

Meer info


Musicaldans

Musicaldans

West Side Story, The Wiz of je eigen eindmusical? Spannend! Maar hoe red jij je met al die danspasjes? In deze workshop ontdekken we hoe we met niet al te ingewikkelde danspasjes een flitsend eindresultaat krijgen. Daarnaast leren we een...

Meer info


Stamboom – erfgoed

Stamboom – erfgoed

Deze workshop gaat over het persoonlijk erfgoed van de leerlingen: de familie stamboom. Wat is familie? Wie is er allemaal familie van je en op welke manier? Op een toegankelijke manier gaan we het hier met de leerlingen over hebben....

Meer info


Witte wieven – erfgoed

Witte wieven – erfgoed

Dansen en bewegen met en als witte wieven. Wat zijn witte wieven als natuurverschijnsel? Hoe bewegen witte wieven? Lichte en hoge dans. Dansen in een rij als een soort nevelslierten. Improvisatie oefeningen rondom het thema witte wieven....

Meer info


Scheepvaartliederen – erfgoed

Scheepvaartliederen – erfgoed

Meppel is een echt schippersplaatsje met een eeuwenlange scheepvaarthistorie. Tijdens deze workshop wordt ingegaan op de historie. Welke kanalen werden veel gebruikt? En waarvoor? De leerlingen gaan echte scheepvaartliederen beluisteren en...

Meer info


Stomp – muziek

Stomp – muziek

Tijdens deze workshop gaan de leerlingen drummen met drumstokken op emmers. De leerlingen leren hoe ze de drumstokken moeten vasthouden en oefenen verschillende ritmes met...

Meer info


Musicus in de klas – muziek

Musicus in de klas – muziek

Een echte gitarist, fluitist, saxofonist  of musicus met een ander instrument komt in de klas zijn instrument laten zien en horen. Hoe klinkt het instrument, hoe bespeel je het nu, kun je er ook gekke geluiden op maken?  Hoe kun je...

Meer info


Algemene Muzikale Vorming

Algemene Muzikale Vorming

Scala docenten verzorgen graag de lessen Algemene Muzikale Vorming. In de lessen leren de kinderen veel over muziek. De kinderen gaan samen zingen, doen ritmische spelletjes, leren spelen op slagwerkinstrumenten of als men dat wenst op...

Meer info


Tub tunes – muziek

Tub tunes – muziek

In deze les draait het om blaasinstrumenten en muziek maken, zingen, bewegen op muziek, luisteren naar muziek. Er is ruimte om zelf te experimenteren met blazen op tub tunes en zo de techniek van het overblazen te leren en relaties te...

Meer info


Per ongeluk – muziek

Per ongeluk – muziek

In voorstelling wordt de strijd aangegaan met ongewenste ongelukjes. Hoe meer iedereen zich er mee bemoeit, hoe meer alles in de soep loop... Door te improviseren kijk je minder kritisch naar jezelf en geef je jezelf de ruimte om...

Meer info


Meester Minstreel – muziek

Meester Minstreel – muziek

Vroeger konden veel mensen nog niet schrijven en helemaal al niet lezen. Verhalen werden mond op mond verteld en met muziek was dit makkelijker te onthouden. Zelfs Robin Hood had een minstreel in zijn bende. Misschien dat we door zijn...

Meer info


Bossie en Soesa – muziek

Bossie en Soesa – muziek

Bossie en Soesa zijn twee dikke vrienden. En ze doen zoals vrienden doen. Ze kunnen goed samen spelen en soms maken ze ruzie. Soms doen ze van alles samen en soms vinden ze elkaar niet meer leuk. Maar als ze niet samen zijn, voelen ze...

Meer info


Olivier en de pilotenzoon – muziek

Olivier en de pilotenzoon – muziek

Olivier heeft een grote droom. Hij wil vliegen over de wereld en mee met een echt vliegtuig en een echte piloot. Hij heeft geluk. Op een dag mag hij mee met een heel beroemde piloot. Niet een gewone piloot, maar eentje die nieuwe...

Meer info


Land van Scala – multidisciplinair

Land van Scala – multidisciplinair

Het Land van Scala = goed kunstonderwijs voor alle kinderen. Leerlingen en leerkrachten zijn erg enthousiast over de lessen waarin de bevlogenheid van onze Scaladocenten doorklinkt. Vertel je eigen verhaal. Dans je eigen dans. Speel...

Meer info


Jij en ik en wij allemaal – theater

Jij en ik en wij allemaal – theater

Wat is vriendschap, wat betekenen vrienden en vriendschap. Wat wil je met je vriend, en wat niet, samen spelen, samen delen wat is dat! Iedereen heeft het erover maar hoe doe je dat;  vriendschap sluiten. En wat betekent het en hoe voelt...

Meer info


Voor elk hoofd een hoed – theater

Voor elk hoofd een hoed – theater

In deze workshop gaan we aan de slag met een bestaand hoofddeksel. Wie hoort bij welke hoed? Is het de hoed van de bakker, de postbode of misschien de burgemeester? Via allerlei speloefeningen en kleine improvisaties zoeken we uit wie het...

Meer info


Kampioensklas – theater

Kampioensklas – theater

Door middel van theateroefeningen en leuke spelletjes gaan we van jullie klas een echte kampioenklas maken. Je gaat merken dat je soms alleen heel goed in iets bent, soms juist samen beter iets kan. Hoe dan ook, kampioen dat ben je niet...

Meer info


Op weg naar de musical – theater

Op weg naar de musical – theater

Deze workshop is voor groep 7/8 die dit jaar een musical gaan spelen op school. Als opmaat naar deze activiteit laten wij de kinderen al ervaren en ontdekken wat het betekent in een musical te spelen. De inhoud van de workshop zal bestaan...

Meer info


Maak je eigen boek – media

Maak je eigen boek – media

Tijdens deze workshop maakt elke groep een eigen hoofdstuk (tekst en illustraties). De hoofdstukken worden uiteindelijk samengevoegd tot een boek. Het onderwerp van het boek wordt van tevoren in overleg bepaald. Dat kan een historische...

Meer info


ICC-cursus

ICC-cursus

De cursus interne cultuurcoördinator (ICC) biedt je praktische handvatten, vaardigheden en inhoudelijke kennis om cultuuronderwijs op jouw school optimaal vorm te geven, te stimuleren en te behouden. Daarnaast schrijf je tijdens de cursus...

Meer info